مطالعه موثر
مرحله اول: آماده شدن برای مطالعه

الف) مدیریت زمان: یک برنامه هفتگی تهیه بریزید و هرروز مقداری از زمان خودتان را (مطابق نیازتان) به مطالعه اختصاص دهید. سعی کنید همه ی کارهای روزمره تان در برنامه اجمالی هفتگی لحاظ کنید. حتی خوابیدن و مسواک زدن را.
ب) دست بحنبون(!): مطابق با سرعت مطالعه ی خودتان، در برنامه هفتگی برای مطالعه زمان لحاظ کنید. اکر سرعت مطالعه ی شما کند است باید زمان بیشتری صرف مطالعه کنید. پس هیچ وقت زمان مطالعه ی خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.
ج) به اندازه کافی بخوابید: در برنامه هفتگی، زمان کافی برای خوابیدن و استراحت در نظر بگیرید. مطالعات جدید نشان داده، دانش آموزانی که به قدر کافی می خوابند، توانایی یادآوری بیشتری دارند.
اگر در حین مطالعه احساس خستگی می کنید بهتر است با رسیدن به نیمه ی روز یک چرت کوتاه ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ای داشته باشید. بعد از بلند شدن از خواب نیم روزی سعی کنید ۵ تا ۱۰ دقیقه فعالیت فیزیکی انجام دهید تا کاملا هشیار شوید.
د) ذهنتان را بر روی مطالعه متمرکز کنید: اگر افکارتان مشوش است، بهتر است قبل از شروع مطالعه و نه در حین مطالعه افکارتان را روی کاغذ بدهید و به موارد ضروری فکر کنید و پاسخی به آنها بدهید و موارد غیر ضروری را هم بگذارید برای بعد. حالا مطالعه تان را با تمرکز شروع کنید.
ه) وسایل الکترونیک را از خودتان دور کنید: یکی از معضل های مطالعه درگیر شدن با گوشی و لپ تاپ و تبلت و اینجور ابزارهاست. لازم نیست همه چیز را کنار بگذارید. فقط در حین مطالعه تمامی ابزار را از خودتان دور کنید و به خودتان قول بدهید سراغش نروید.